Mechanika samochodowa - co warto wiedzieć, o warsztatach i samodzielnych naprawach

rozumianej automatyce ? w mechanicznych urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach); w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do przesuwania wskazówek; w robotyce ? do sterowania ruchem ramio

Mechanika samochodowa - co warto wiedzieć, o warsztatach i samodzielnych naprawach

Sterowanie ruchem - silniki krokowe i ich użycie

Silniki krokowe są stosowane wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie ma możliwość precyzyjnego sterowania ruchem:

w szeroko rozumianej automatyce ? w mechanicznych urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach);
w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do przesuwania wskazówek;
w robotyce ? do sterowania ruchem ramion robotów, kół w automatycznych wózkach widłowych itp.;
w drukarkach igłowych i atramentowych oraz ploterach ? do sterowania ruchem głowicy drukującej/igły i przesuwu papieru/folii;
w napędach CD/DVD ? do sterowania ruchem głowicy czytającej zawierającej laser;
w samochodach ? odpowiada za obroty na biegu jałowym.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_krokowy


Silnik z tłokiem obrotowym

Silnik z tłokiem obrotowym ? silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra. Powstało wiele koncepcji i konstrukcji. Projekt maszyny parowej z wirującym tłokiem opracował już w 1782 r. James Watt. Jeden z projektów silnika spalinowego z tłokiem obrotowym (patent w 1946 r.) stworzył Gustaw Michał Różycki. Jedyną produkowaną i najbardziej znaną konstrukcją jest wynalazek niemieckiego konstruktora Feliksa Wankla (1902-1988). Pierwszy patent Wankel uzyskał w roku 1929, a kolejny w roku 1936.

Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider ? prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie. W roku 1967 firma Mazda, która już w 1961 roku zakupiła licencję od NSU, zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwoma wirnikami. W roku 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym. Kolejne modele sportowe Mazdy to model RX-7 z 1978 roku, napędzany silnikiem 1,1-litrowym o mocy 105 KM. W połowie lat 80 XX w. Mazda zaprezentowała następne modele z silnikami o mocy 150-200 KM. W 1991 roku moc dwuwirnikowego silnika osiągnęła 250 KM. Ostatni model RX-8 z nowym silnikiem Renesis był produkowany w latach 2003-2012. 22 czerwca 2012 roku Mazda zakończyła produkcję modelu RX-8, który był ostatnim na świecie samochodem z silnikiem Wankla. Tym samym skończyło się zastosowanie silnika Wankla w motoryzacji.

Zaletami silnika Wankla są jego małe rozmiary, mały ciężar oraz spokojny bieg. Jego wady w postaci małej trwałości uszczelnień i dużego zużycia paliwa ograniczyły jego wykorzystanie do samochodów sportowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_z_t%C5%82okiem_obrotowym


Gdzie najlepiej zostawić samochód do naprawy?

Czasem nasze auta wymagają napraw. Pewne usterki i awarie przytrafiają się każdemu z nas, jednak nie oznacza to od razu, że nasz samochód jest kiepski. Niektórych z nich po prostu nie da się uniknąć, jedna gdy już się przydarzą, warto odpowiednio zareagować. Niektóre z nich można naprawić w zaledwie kilka godzin, ale inne wymagają specjalistycznego sprzętu oraz umiejętności, które posiadają jedynie odpowiednio wykształceni w tym zakresie specjaliści. Gdzie najlepiej oddać nasz samochód, by był naprawiony tak, jak należy? Odpowiednim miejscem będzie sprawdzony warsztat mechaniczny, a znajdziemy ich obecnie bardzo wiele. Wystarczy tylko popytać znajomych lub poszukać ogłoszeń, a wszystko to zajmie nam niewiele czasu.